top of page

«سکوت خیانت است»

ایرانیان در تبعید یا افراد با ریشه ایرانی مقیم غرب، اعتراضات در ایران را چگونه ارزیابی میکنند؟ ما با یک پرسشنامه به سراغ آنها می رویم و نظر آنها در مورد جنبش حال حاضر ایران را جمع‌آوری میکنیم. این بار: خواننده رپ با اصلیت ایرانی وحید سایلنت که در حال حاضر در آلمان زندگی می کند.



وضعیت فعلی را چگونه ارزیابی می کنید: اعتراضات یا جنبش انقلابی ایران در چه مرحله ایست؟


وضعیت کشور حساسه و جمهوری اسلامی سعی داره این انقلاب رو سرکوب کنه ولی حقیقت اینه که جمهوری اسلامی در نهایت سقوط خواهد کرد و ملت ایران ازاد خواهد شد.


با ایران و مردم ایران در ارتباط هستید؟ چه اخباری از داخل به دستتان میرسد؟


بله در ارتباط هستم اخباری که به دستمون میرسه تهدید شهروندان اعدام و ایجاد ترس در بین مردم است. این روزها جمهوری اسلامي دانش‌آموزان رو نشانه گرفته و در مدارس مواد شیمیایی برای ترساندن دانش آموزان دختر ازاستفاده میکند استفاده میکند. چون در انقلاب زن، زندگی، آزادی مدارس نقش ویژه رو داشتند و دارند.



یک موزیسین چه نقشی دارد و شما به عنوان یک رپر چه تاثیری میتوانید داشته باشید؟


کسی که میگه من رپر هستم پس باید صدای حقیقت و مردم باشد. چون همین مردم به ما پرو بال دادند و ما را حمایت کردند، پس وظیفه ماست که فریاد بزنیم صدای مردم باشیم. سکوت یعنی خیانت.


شما چه جوری انقلاب رو در هنرتون داخل میکنید؟


من رپر سیاسی یا اعتراضی هستم و حقیقت را درک میکنم، تکست مینویسم و میخونم این کار برای یک رپر سیاسی کار دشواری نیست و متأسفانه کشور من ایران 44 ساله که استعمار آخوندهاست.





هنرمندی که ظلم را ببیند و سکوت کند یا بی تفاوت باشد را بی شخصیت میدانم.

در حال حاضربین جوامعی که خارج از ایران هستند، تفاوتهای ایدئولوژیکی بیشتر خودش رو نشون داده، برداشت شما از این تفاوت ها چیه؟


ما هیچوقت دمکراسی را در کشور خود نداشتیم ما تازه داریم وارد گفتگو و درک دمکراسی میشویم ما باید با احترام اتحاد کنیم که نتیجه‌ اتحاد ما بدون شک پايان حکومت جمهوری اسلامی میباشد ولی متأسفانه با تعصب و فرد گرایی ما به ازادی و دمکراسی نخوایم رسید ما باید همه کنار هم باشیم تا از جمهوری اسلامی عبور کنیم و جدیدا گروهی در خارج از کشور تشکیل شده که از افکار های مخلتف هستند و دارن تلاش خود را در مسیر انقلاب زن زندگی آزادی انجام میدهد و منم برای این عزیزان انرژی مثبت میفرستم.


خمینی را همین اروپا و آمریکا حمایت کردند و نتیجه‌ آن شد، نظام کودک‌ کش جمهوری اسلامی.

منشوری توسط رضا پهلوی، شیرین عبادی، مسیح علینژاد، نازنین بنیادی، حامد اسماعیلیون وعبدالله مهتدی منتشر شد.

نظر شما در مورد این منشور چیه؟


از نظر من هنوز اول راه هستیم و بدون شک انتقاد هایی هست که در گفتگو های آینده باید راجع‌به همه مسائل بدون سانسور صحبت شود.




در زمینه ی سیاست: اتحادیه اروپا از قرار دادن سپاه پاسداران در لیست تروریستی خودداری کرده است. جوزف بورل،

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا می خواهد به اجرای مجدد توافق هسته ای ادامه دهد. آیا سیاستمداران اروپایی به اندازه کافی به سرنوشت ایرانیان اهمیت نمی دهند؟ نظر شما چیه؟


خمینی را همین اروپا و آمریکا حمایت کردند و نتیجه‌ آن شد، نظام کودک‌ کش جمهوری اسلامی.

از نظر من اروپا و آمریکا همیشه حامی جمهوری اسلامی بودند و همیشه به فکر منافع خود بودند و هستند ما مردم ایران میدانیم که خودمون آینده خود را مشخص خواهیم کرد و یادمان نخواهد رفت کی کنار ما و کی رو به روی ما بود ... امیدوام آمریکا و اروپا دست از حرف زدن بردارد و عمل کنند، یا این که اگر توان حمایت از مردم ایران را ندارد بدون سانسور بگویند. از نظر من اروپا و آمریکا علاقه ای به پايان جمهوی اسلامی ندارند و این یعنی خیانت به مردم ایران.


پیش‌بینی شما در مورد ایران و جنبش در ماه‌های آینده چیه؟ فک میکنین جنبش به چه سمتی و چگونه پیشرفت میکنه؟


به نظر من، انقلاب زن، زندگی، آزادی پیروز خواهد شد. شاید زمان ببرد ولی ملت ایران پیروز خواهد شد.

البته اگر که جهان کنار ما می‌بود این راه برای مردم ایران راحت‌تر میشد و هزینه کمتری می‌دادیم

ولی متأسفانه اروپا و آمریکا به فکر مردم ایران و انقلاب زن، زندگی، آزادی نیستند، چون عادت کردند که به دروغ بگویند ما کنار شما هستیم و در عمل توافق می‌کنند با حکومت کودک کش جمهوی اسلامی.



وحید سایلنت رپر ایرانی تبار ساکن آلمان است. (Instagram, Youtube, Spotify)


bottom of page