top of page

این نقطه بی بازگشت است"

ایرانیان، ایرانیان در تبعید یا مردم با ریشه ایرانی مقیم غرب اعتراضات در ایران را چگونه مشاهده می کنند؟ ما با یک پرسشنامه رای جمع آوری می کنیم. این بار: سوسن زارع روزنامه نگار.



اعتراضات در ایران چند هفته است که ادامه دارد. در حال حاضر با چه احساسات یا افکاری این موضوع را مشاهده می کنید؟

اوضاع را با امید و تواضع و در عین حال درد تماشا می کنم. امید چون وضعیت بی سابقه ای بوجود آمده است. مردم از سراسر کشور، از اقوام مختلف، طبقات اجتماعی، مذاهب و سنین مختلف هدف مشترکی برای مبارزه دارند. تواضع، زیرا می خواهم در برابر شجاعت زنان به ویژه زانو بزنم. و دردی که خانواده، دوستان و دوستانم و مردم ایران بدبخت هستند. و ما می‌توانیم یک کار مهمتر از همه را در اینجا انجام دهیم. برایش بلند بلند شو



آیا ارتباط مستقیمی با جمعیت ایران دارید؟ اگر بله: در آنجا چه می شنوید یا می خوانید؟

خانواده بزرگ من و همچنین دوستان و آشنایان زیادی در آنجا زندگی می کنند. من نیم سال در ایران درس خواندم و همیشه وقت زیادی را در غیر این صورت سپری کردم. همه اینها به خاطر حرف های من دیگر امکان پذیر نیست، اما عمیق ترین آرزوی من این است که روزی دوباره خانواده ام را ببینم، با آزادی جدیدی برای آنها. هر روز اطلاعات زیادی از کشور می شنوم و سعی می کنم آن را از طریق کار خود به عنوان یک روزنامه نگار منتشر کنم.



در این کشور - در آلمان و همچنین در سایر کشورهای غربی - موضوع در رسانه ها با موضوعات دیگری مانند جنگ اوکراین پوشانده شده است. برای تغییر این موضوع چه باید کرد؟

من فکر می کنم ما نیاز به آموزش و درک زیادی داریم. زیرا این به ارزش های ما مربوط می شود.

این در مورد حقوق زنان، جامعه LGBTQIA+، و همچنین حقوق بشر بسیار وجودی است. تغییر سیستم در ایران نه تنها زندگی مردم ایران را بهبود می بخشد، بلکه جهان را کمی بهتر می کند و به ما در آلمان نیز کمک می کند.



پیش‌بینی شما چیست: ایران یا شورش در ماه‌های آینده در کدام جهت توسعه خواهند یافت؟

از برنده جایزه صلح نوبل شیرین عبادی نقل قول می کنم. او در مصاحبه با Deutschlandfunk گفت: ما در آغاز یک انقلاب هستیم. و بسیاری از همکارانم نیز می گویند: نقطه بی بازگشتی است. مسئله این نیست که آیا - اما کی و چگونه. ما فقط می‌توانیم امیدوار باشیم که مردم ایران در این وضعیت فاجعه‌بار خشونت از طریق نظام استقامت کنند.



سوزان زارع مجری آزاد آلمانی-ایرانی و روزنامه نگار رادیویی است. او به مدت 15 سال در رادیو، جلوی دوربین، روی صحنه و به صورت دیجیتالی در اینترنت گرداننده است. او در رشته موسیقی شناسی و ایران شناسی دوره کارآموزی رادیو را گذراند. از جمله، او به طور منظم برنامه سفر و موسیقی یکشنبه Walk را برای Deutschlandfunk مدیریت می کند، صدای خود را به کتاب های صوتی معروف ارائه می دهد و به مشتریان در مورد اعتدال و آموزش رسانه مشاوره می دهد. او همچنین برای حقوق مردم در ایران از طریق گفتگو مبارزه می کند. علاقه او در کنار شغلش موسیقی است.

bottom of page